QEX.NL forum

Advertentie:

Auteur Topic: Augustus 2019 - Demente moeder  (gelezen 19 keer)

Brainiac

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
Augustus 2019 - Demente moeder
« Gepost op: 12 augustus 2019, 21:30:47 »
Ik weet dat we al midden in de maand zitten maar ik vind het toch tijd om een nieuw onderwerp te openen. Ik wil in iedere maand het wel en wee bijhouden van mijn dementerende moeder.
Deze 'maand' begint dus al op de 12e van de maand, eerdere verslagen kan je vinden in de eerder aangemaakte maanden.

Brainiac

• Nieuweling
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Augustus 2019 - Demente moeder
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:35:43 »
Ik vind mijn moeder erg mager worden, dat was mij al opgevallen toen ze was opgenomen in Aafje. Daarom heb ik vandaag kipkerrie met witte rijst voor ons gehaald. Toen dat een beetje gezakt was, heb ik nog een kampioentje met filet Americain voor mijn moeder gemaakt en ook daar smulde ze goed van. Ze heeft ondanks haar dementie nog een prima eetlust.

Nadat we gegeten hadden, wilde ze vandaag graag mee naar mijn huis. Ze wilde op de bank liggen en kijken naar een DVD van Rowwen heze. Dus we hebben gezellig naar deze muziek geluisterd en genoten. Het valt mij op dat mijn moeder een stuk minder spraakzaam is de laatste tijd. Een paar jaar geleden praatte ze erg veel en had ze veel verhalen maar het aantal verhalen is verstompt.

Mijn moeder kan nog wel genieten van eten maar ze praat niet veel meer en ook niet meer zoveel over vroeger, eigenlijk iets wat ik had verwacht omdat demente mensen (in mijn beleving dan) altijd terug gaan naar verhalen van vroeger maar ook dat komt niet meer uit haar. Het lijkt wel of ze in een constante depressie zit. Niet dat ze verdrietig over komt maar ze wordt wel doodziek van haar eigen vergeetachtigheid en het gebrek aan zelfstandigheid. Daarom probeer ik haar nog zoveel mogelijk in het huishouden te laten doen maar ook dat valt niet altijd mee want ik moet haar constant vertellen waar alles ligt en welke stappen ze nu moet doorlopen om een taakje tot een goed einde te brengen.

Later hebben we nog allerlei muziekjes van Youtube gedraaid,
Ze was erg stil en afwezig dus probeer haar een beetje op de wereld te brengen met haar favoriete muziek en herinneringen eraan
Boudewijn de Groot met strand
The Beatles met with a little help from my friends, een favoriet van moeder van de beatles
De Amazing stroopwafels met Ome kobus
jumping jewels africa